EDU 3105 | Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PDP&P) | Teknologi Pendidikan


Nama Kursus

Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PDP&P)

Kod Kursus
EDU 3105
Kredit
3 (2 + 1)
Jam Interaksi
60 jam
Prasyarat
TIada
Semester
Keempat

Hasil Pembelajaran

     i.    Menjelaskan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan
    ii.    Memilih dan menggunakan  media pengajaran secara berkesan
   iii.    Menghasilkan  pelbagai media pengajaran yang sesuai dengan isi pelajaran  
  iv.    Mengaplikasi kemahiran teknikal dengan menggunakan pelbagai media dalam proses pengajaran dan pembelajaran
   v.    Mengintegrasi kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
  vi.    Menilai keberkesanan penggunaan media pengajaran
 vii.    Mengurus media dan sumber pendidikan dengan cekap dan bertanggungjawab


Sinopsis

Kursus ini membincangkan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan; pemilihan, penghasilan, penggunaan dan penilaian media pengajaran; aplikasi kemahiran teknikal menggunakan pelbagai media pengajaran; pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran; pengurusan media dan sumber pendidikan.

This course discusses concepts, theories, practices and development  of educational technology; selection, production, utilization and evaluation of educational media; application of technical skills in using various instructional media; integration of information and communication technology in teaching and learning; management of educational media and resources.

       
 Tajuk


Kandungan


Jam

Kuliah
 1.


Teknologi Pendidikan
·         Konsep
·         Domain-domain
·         Prinsip-prinsip
·         Peranan dan kepentingan Teknologi Pendidikan dalam pengajaran-pembelajaran


2




2.



Reka bentuk Pengajaran
  • Pengertian
  • Peranan dan kepentingan
  • Model-model reka bentuk pengajaran seperti ADDIE dan ASSURE
  • Reka bentuk  mesej


2


3.

Media Pengajaran
·         Konsep
·         Fungsi media dalam pengajaran  dan  pembelajaran
·         Jenis-jenis dan klasifikasi media


2

4.

Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian Media Pengajaran
·         Model ASSURE


2


5.

Asas Grafik
·         Prinsip
·         Reka bentuk visual
·         Peralatan penghasilan grafik


2

6.

Penggunaan  Bahan-bahan  2 Dimensi dan 3 Dimensi   
·        Pengertian bahan 2D dan 3D
·        Jenis-jenis bahan seperti carta, graf, realia, boneka,
      diorama


2

7.


Asas Fotografi
·         Sejarah perkembangan  fotografi
·         Bahagian-bahagian asas dan fungsi kamera
·         Jenis-jenis dan aksesori kamera
·         Jenis-jenis filem
·         Teknik penggambaran
·         Komposisi
·        Fotografi digital


2


8.

OHP dan Transparensi
·         Bahagian-bahagian dan  fungsi OHP
·         Pengendalian OHP
·         Kelebihan dan kelemahan penggunaan OHP
·         Jenis-jenis transparensi
·         Teknik  penyediaan dan persembahan transparensi


2

9.

Bahan Audio
·         Penggunaan peralatan audio
·         Perancangan dan penyediaan rakaman
·         Rakaman
·         Suntingan


2


10.

Penerbitan Video Pendidikan
·         Jenis-jenis kamera video
·         Bahagian-bahagian dan fungsi kamera video
·         Jenis-jenis syot
·         Pergerakan kamera video
·         Proses penerbitan video
·         Video digital


 2







11.

Pengintegrasian  Teknologi Maklumat dan Komunikasi  dalam Pengajaran dan Pembelajaran
·         Pemprosesan Perkataan
·         Persembahan Elektronik
·         Hamparan Elektronik
·         Pangkalan Data
·         Penggunaan Perisian dan Alat Pengarangan
·         Penghasilan pakej multi media pembelajaran
·         Penggunaan  Media  Interaktif  dalam pengajaran dan pembelajaran

 
8

12.


Isu-isu dan trenda terkini dalam  Teknologi Pendidikan 
·         Hak cipta terpelihara (Copyright)
·         Keselamatan
·         Kerahsiaan
·         Kawalan kendiri


2

Amali


·         Asas grafik
·         Penggunaan  bahan-bahan 2D dan 3D
·         Asas fotografi
·         OHP dan transparensi 
·         Bahan audio
·         Penerbitan video pendidikan
·         Pengintegrasian  Teknologi Maklumat dan Komunikasi  dalam pengajaran dan pembelajaran


2
4
4
2
4
4

10




JUMLAH


60 Jam
Penilaian    
Kerja Kursus                                                                    (60%)                                                                                                                            

Peperiksaan Akhir                                                           (40 %)                                                                                                          

Rujukan Asas


Dick,N. ,Carey,L.& Carey,J.O.(2005).The systematic design of
       instruction (6th ed.)New York:Pearson, Allyn and Bacon.

Heinich,R.,Molenda,M.,Russel,J.D.,& Smaldino,S.E.(2005). Instructional Media and Technologies for learning.(8thed.). New Jersey:Prentice Hall.

Newby, T.J, 1996. Instructional technology for teaching and
       learning. New Jersey: Prentice Hall.

Noriati A. Rashid et all .(2009). Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran, Shah Alam. Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Rujukan Tambahan
Joyce, B.R. (2000). Models of teaching. (6th ed).Boston:Allyn and
        Bacon.

Priscilla, N. & Karin, M.W. (2003). Teaching with technology:   
       Designing opportunities  to learn. (2nd ed.).Canada:Thomson
       Wadsworth.

Poh Swee Hiang, Mokhtar Affandi Amran & Tajuddin Hassan.
      (1996). Pengurusan sumber pengajaran pembelajaran.Kuala
      Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

Safian bin Abd. Rashid (2002). Pengurusan sumber : Komponen
       teknologi pendidikan.

Timothy, J. Newby, Donald, A. Stepich, James, D. Lehman &
      James, D. R.(2006).Educational technology for teaching
       and learning (3th ed.). Ohio:Merill Prentice Hall.

Yusuf Hashim (1998).Teknologi pengajaran.Shah Alam:Penerbit
       Fajar Bakti.





SOAL SELIDIK PENGGUNAAN MASA | INTERPRETASI SKOR


SOAL SELIDIK PENGGUNAAN MASA


ARAHAN : sila jawab pernyataan berikut dalam masa 15 minit dan tandakan (v) pada ruang yang disediakan

Bil
Pernyataan
Selalu
Kadang-kadang
Jarang-jarang
1.
Saya tuliskan aktiviti harian saya




2.
Saya membuat keutamaan aktiviti harian saya



3.
Saya menyelesaikan semua aktiviti harian saya yang sudah saya rancangkan



4.
Saya kemaskini matlamat tugasan dan matlamat peribadi saya secara bertulis



5.
Bilik / meja / beg saya sentiasa kemas dan teratur



6.
Barang-barang kepunyaan saya diletakkan pada tempat yang sama dan terattur



7.
Saya cepat menghindarkan diri daripada gangguan



8.
Saya mudah mendapatkan kembali barang daripada beg saya



9.
Saya berkeyakinan dalam banyak keadaan



10.
Saya mempunyai masa dan ruang yang cukup bagi membuat kerja tanpa gangguan



11.
Perbualan telefon saya pendek dan padat



12.
Saya lebih suka mengelak masalah supaya kurang menyelesaikan masalah



13
Saya menggunakan masa dengan baik



14.
Kerja saya sentiasa beres



15.
Saya sentiasa menepati masa



16.
Saya membuat penjelasan dengan cepat dan tepat



17.
Rakan-rakan sentiasa memberikan kerjasama kepada saya



18.
Apabila berlaku gangguan, saya dapat meneruskan kerja-kerja saya dengan cepat



19.
Aktiviti harian saya sentiasa mengarah kepada cita-cita saya



20.
Masa rehat, saya lupakan kerja saya



21.
Rakan-rakan tahu masa yang paling sesuai berjumpa dengan saya



22.
Saya laksanakan kerja-kerja penting semasa tenaga saya berada di kemuncaknya



23.
Saya mula dan tamatkan setiap tugasan mengikut masa



24.
Saya buat kerja bertulis sekali sekala



25.
Saya membuat cita-cita dan saya sentiasayakin pada diri sendiri.


            
INTERPRETASI SKOR:

Bilangan Selalu_____________ X 4 =______

Bilangan Kadang-kadang_____ X 2 =______

Bilangan Tidak Pernah_______ X 0 =______

Jumlah skor Anda?

KATEGORI SKOR

81-100             Anda menggunakan masa dengan bijaksana

61-80                              Anda menggunakan masa dengan baik

41-60                              Anda banyak ketinggalan masa

21-40                              Anda tidak dapat mengawal masa

0-21                                  Anda sedang mengahadapi masalah yang serius
dengan masa!!!
 
Kategori saya adalah______________________________














SEKIRANYA ANDA DALAM KATEGORI SKOR 0-60 CUBALAH BERTINDAK DARI SEKARANG UNTUK MEMBUAT JADUAL WAKTU BELAJAR DAN MENGIMBAS KEMBALI IKRAR ANDA PADA SETIAP PAGI DI PERHIMPUNAN!!!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India