Nama Kursus
|
Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PDP&P) |
||
Kod Kursus
|
EDU 3105
|
||
Kredit
|
3
(2 + 1)
|
||
Jam Interaksi
|
60 jam
|
||
Prasyarat
|
TIada
|
||
Semester
|
Keempat
|
||
Hasil Pembelajaran
|
i. Menjelaskan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan
ii. Memilih dan menggunakan media
pengajaran secara berkesan
iii. Menghasilkan pelbagai media
pengajaran yang sesuai dengan isi pelajaran
iv.
Mengaplikasi kemahiran
teknikal dengan menggunakan pelbagai media dalam proses pengajaran dan
pembelajaran
v. Mengintegrasi kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi dalam
pengajaran dan pembelajaran
vi.
Menilai keberkesanan
penggunaan media pengajaran
vii. Mengurus media dan sumber pendidikan dengan cekap dan bertanggungjawab
|
||
Sinopsis
|
Kursus ini
membincangkan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan;
pemilihan, penghasilan, penggunaan dan penilaian media pengajaran; aplikasi
kemahiran teknikal menggunakan pelbagai media pengajaran; pengintegrasian
teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran;
pengurusan media dan sumber pendidikan.
This course discusses concepts, theories,
practices and development of
educational technology; selection, production, utilization and evaluation of
educational media; application of technical skills in using various
instructional media; integration of information and communication technology
in teaching and learning; management of educational media and resources.
|
||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
|
Kuliah
1.
|
Teknologi
Pendidikan
·
Konsep
·
Domain-domain
·
Prinsip-prinsip
·
Peranan dan
kepentingan Teknologi Pendidikan dalam pengajaran-pembelajaran
|
2
|
|
2.
|
Reka
bentuk Pengajaran
|
2
|
|
3.
|
Media
Pengajaran
·
Konsep
·
Fungsi media dalam
pengajaran dan pembelajaran
·
Jenis-jenis dan klasifikasi media
|
2
|
|
4.
|
Perancangan,
Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian Media Pengajaran
·
Model ASSURE
|
2
|
|
5.
|
Asas Grafik
·
Prinsip
·
Reka bentuk visual
·
Peralatan penghasilan grafik
|
2
|
|
6.
|
Penggunaan
Bahan-bahan 2 Dimensi dan 3
Dimensi
· Pengertian bahan 2D dan 3D
· Jenis-jenis bahan seperti carta, graf,
realia, boneka,
diorama
|
2
|
|
7.
|
Asas
Fotografi
·
Sejarah perkembangan
fotografi
·
Bahagian-bahagian asas
dan fungsi kamera
·
Jenis-jenis dan
aksesori kamera
·
Jenis-jenis filem
·
Teknik penggambaran
·
Komposisi
·
Fotografi digital
|
2
|
|
8.
|
OHP
dan Transparensi
·
Bahagian-bahagian
dan fungsi OHP
·
Pengendalian OHP
·
Kelebihan dan kelemahan
penggunaan OHP
·
Jenis-jenis transparensi
·
Teknik
penyediaan dan persembahan transparensi
|
2
|
|
9.
|
Bahan Audio
·
Penggunaan peralatan audio
·
Perancangan dan penyediaan rakaman
·
Rakaman
·
Suntingan
|
2
|
|
10.
|
Penerbitan
Video Pendidikan
·
Jenis-jenis kamera video
·
Bahagian-bahagian dan
fungsi kamera video
·
Jenis-jenis syot
·
Pergerakan kamera video
·
Proses penerbitan video
·
Video digital
|
2
|
|
11.
|
Pengintegrasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
·
Pemprosesan Perkataan
·
Persembahan Elektronik
·
Hamparan Elektronik
·
Pangkalan Data
·
Penggunaan Perisian dan Alat Pengarangan
·
Penghasilan pakej
multi media pembelajaran
·
Penggunaan Media
Interaktif dalam pengajaran dan
pembelajaran
|
8
|
|
12.
|
Isu-isu dan
trenda terkini dalam Teknologi
Pendidikan
·
Hak cipta terpelihara
(Copyright)
·
Keselamatan
·
Kerahsiaan
·
Kawalan kendiri
|
2
|
|
Amali
|
·
Asas grafik
·
Penggunaan bahan-bahan 2D dan 3D
·
Asas fotografi
·
OHP dan transparensi
·
Bahan audio
·
Penerbitan video pendidikan
·
Pengintegrasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
|
2
4
4
2
4
4
10
|
|
JUMLAH
|
60 Jam
|
||
Penilaian
|
Kerja
Kursus
(60%)
Peperiksaan
Akhir (40 %)
|
||
Rujukan Asas
|
Dick,N. ,Carey,L.& Carey,J.O.(2005).The systematic design of
instruction (6th
ed.)New York:Pearson,
Allyn and Bacon.
Heinich,R.,Molenda,M.,Russel,J.D.,&
Smaldino,S.E.(2005). Instructional
Media and Technologies for learning.(8thed.). New Jersey:Prentice
Hall.
Newby, T.J, 1996. Instructional
technology for teaching and
learning. New Jersey: Prentice Hall.
Noriati A. Rashid et all .(2009). Teknologi dalam
Pengajaran dan Pembelajaran, Shah Alam. Oxford Fajar Sdn. Bhd.
|
||
Rujukan Tambahan
|
Joyce, B.R. (2000). Models of teaching. (6th ed).Boston:Allyn and
Bacon.
Priscilla, N.
& Karin, M.W. (2003). Teaching with
technology:
Designing opportunities to learn. (2nd ed.).Canada:Thomson
Wadsworth.
Poh Swee Hiang,
Mokhtar Affandi Amran & Tajuddin Hassan.
(1996). Pengurusan sumber pengajaran pembelajaran.Kuala
Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Safian bin Abd.
Rashid (2002). Pengurusan sumber :
Komponen
teknologi
pendidikan.
Timothy,
J. Newby, Donald, A. Stepich, James, D. Lehman &
James, D. R.(2006).Educational technology for teaching
and learning (3th ed.). Ohio:Merill
Prentice Hall.
Yusuf Hashim (1998).Teknologi
pengajaran.Shah Alam:Penerbit
Fajar Bakti.
|
||
This is featured post 1 title
Replace these every slider sentences with your featured post descriptions.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha - Premiumbloggertemplates.com.

This is featured post 2 title
Replace these every slider sentences with your featured post descriptions.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha - Premiumbloggertemplates.com.

This is featured post 3 title
Replace these every slider sentences with your featured post descriptions.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha - Premiumbloggertemplates.com.

EDU 3105 | Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PDP&P) | Teknologi Pendidikan
SOAL SELIDIK PENGGUNAAN MASA | INTERPRETASI SKOR
SOAL
SELIDIK PENGGUNAAN MASA
ARAHAN : sila
jawab pernyataan berikut dalam masa 15 minit dan tandakan (v) pada ruang yang
disediakan
Bil
|
Pernyataan
|
Selalu
|
Kadang-kadang
|
Jarang-jarang
|
1.
|
Saya
tuliskan aktiviti harian saya
|
|
|
|
2.
|
Saya
membuat keutamaan aktiviti harian saya
|
|
|
|
3.
|
Saya
menyelesaikan semua aktiviti harian saya yang sudah saya rancangkan
|
|
|
|
4.
|
Saya
kemaskini matlamat tugasan dan matlamat peribadi saya secara bertulis
|
|
|
|
5.
|
Bilik
/ meja / beg saya sentiasa kemas dan teratur
|
|
|
|
6.
|
Barang-barang
kepunyaan saya diletakkan pada tempat yang sama dan terattur
|
|
|
|
7.
|
Saya
cepat menghindarkan diri daripada gangguan
|
|
|
|
8.
|
Saya
mudah mendapatkan kembali barang daripada beg saya
|
|
|
|
9.
|
Saya
berkeyakinan dalam banyak keadaan
|
|
|
|
10.
|
Saya
mempunyai masa dan ruang yang cukup bagi membuat kerja tanpa gangguan
|
|
|
|
11.
|
Perbualan
telefon saya pendek dan padat
|
|
|
|
12.
|
Saya
lebih suka mengelak masalah supaya kurang menyelesaikan masalah
|
|
|
|
13
|
Saya
menggunakan masa dengan baik
|
|
|
|
14.
|
Kerja
saya sentiasa beres
|
|
|
|
15.
|
Saya
sentiasa menepati masa
|
|
|
|
16.
|
Saya
membuat penjelasan dengan cepat dan tepat
|
|
|
|
17.
|
Rakan-rakan
sentiasa memberikan kerjasama kepada saya
|
|
|
|
18.
|
Apabila
berlaku gangguan, saya dapat meneruskan kerja-kerja saya dengan cepat
|
|
|
|
19.
|
Aktiviti
harian saya sentiasa mengarah kepada cita-cita saya
|
|
|
|
20.
|
Masa
rehat, saya lupakan kerja saya
|
|
|
|
21.
|
Rakan-rakan
tahu masa yang paling sesuai berjumpa dengan saya
|
|
|
|
22.
|
Saya
laksanakan kerja-kerja penting semasa tenaga saya berada di kemuncaknya
|
|
|
|
23.
|
Saya
mula dan tamatkan setiap tugasan mengikut masa
|
|
|
|
24.
|
Saya
buat kerja bertulis sekali sekala
|
|
|
|
25.
|
Saya
membuat cita-cita dan saya sentiasayakin pada diri sendiri.
|
|
|
INTERPRETASI SKOR:
Bilangan Selalu_____________ X 4 =______
Bilangan Kadang-kadang_____ X 2 =______
Bilangan Tidak Pernah_______ X 0 =______
Jumlah skor Anda?
|
SEKIRANYA ANDA DALAM KATEGORI SKOR 0-60
CUBALAH BERTINDAK DARI SEKARANG UNTUK MEMBUAT JADUAL WAKTU BELAJAR DAN
MENGIMBAS KEMBALI IKRAR ANDA PADA SETIAP PAGI DI PERHIMPUNAN!!!