SOAL SELIDIK PENGGUNAAN MASA | INTERPRETASI SKOR


SOAL SELIDIK PENGGUNAAN MASA


ARAHAN : sila jawab pernyataan berikut dalam masa 15 minit dan tandakan (v) pada ruang yang disediakan

Bil
Pernyataan
Selalu
Kadang-kadang
Jarang-jarang
1.
Saya tuliskan aktiviti harian saya




2.
Saya membuat keutamaan aktiviti harian saya



3.
Saya menyelesaikan semua aktiviti harian saya yang sudah saya rancangkan



4.
Saya kemaskini matlamat tugasan dan matlamat peribadi saya secara bertulis



5.
Bilik / meja / beg saya sentiasa kemas dan teratur



6.
Barang-barang kepunyaan saya diletakkan pada tempat yang sama dan terattur



7.
Saya cepat menghindarkan diri daripada gangguan



8.
Saya mudah mendapatkan kembali barang daripada beg saya



9.
Saya berkeyakinan dalam banyak keadaan



10.
Saya mempunyai masa dan ruang yang cukup bagi membuat kerja tanpa gangguan



11.
Perbualan telefon saya pendek dan padat



12.
Saya lebih suka mengelak masalah supaya kurang menyelesaikan masalah



13
Saya menggunakan masa dengan baik



14.
Kerja saya sentiasa beres



15.
Saya sentiasa menepati masa



16.
Saya membuat penjelasan dengan cepat dan tepat



17.
Rakan-rakan sentiasa memberikan kerjasama kepada saya



18.
Apabila berlaku gangguan, saya dapat meneruskan kerja-kerja saya dengan cepat



19.
Aktiviti harian saya sentiasa mengarah kepada cita-cita saya



20.
Masa rehat, saya lupakan kerja saya



21.
Rakan-rakan tahu masa yang paling sesuai berjumpa dengan saya



22.
Saya laksanakan kerja-kerja penting semasa tenaga saya berada di kemuncaknya



23.
Saya mula dan tamatkan setiap tugasan mengikut masa



24.
Saya buat kerja bertulis sekali sekala



25.
Saya membuat cita-cita dan saya sentiasayakin pada diri sendiri.


            
INTERPRETASI SKOR:

Bilangan Selalu_____________ X 4 =______

Bilangan Kadang-kadang_____ X 2 =______

Bilangan Tidak Pernah_______ X 0 =______

Jumlah skor Anda?

KATEGORI SKOR

81-100             Anda menggunakan masa dengan bijaksana

61-80                              Anda menggunakan masa dengan baik

41-60                              Anda banyak ketinggalan masa

21-40                              Anda tidak dapat mengawal masa

0-21                                  Anda sedang mengahadapi masalah yang serius
dengan masa!!!
 
Kategori saya adalah______________________________














SEKIRANYA ANDA DALAM KATEGORI SKOR 0-60 CUBALAH BERTINDAK DARI SEKARANG UNTUK MEMBUAT JADUAL WAKTU BELAJAR DAN MENGIMBAS KEMBALI IKRAR ANDA PADA SETIAP PAGI DI PERHIMPUNAN!!!

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India