Strategi bina hubungan guru - murid

1. Ingat nama pelajar
2. Tanam sikap cintakan kelas
3. Agihkan tanggungjawab bersama
4. Tetapkan jangkaan yang realistik
5. Tunjukkan keprihatinan
6. Masukkan unsur kecindan

Ciri bilik darjah yang kondusif

- bersih
- ceria
- teratur
- tarik perhatian pelajar
- motivasikan pelajar
- lengkap dengan bahan bantu mengajar
- ada ruang untuk tingkatan potensi pelajar

4 komponen yang digunakan dalam pelan perancangan bilik darjah

1. Komponen pengajaran
2. Komponen pencegahan
3. Komponen pembetulan
4. Komponen sokongan
5. Komponen persekitaran

Rancang --> Susun ---> Praktis

Amalan rutin bilik darjah

1. Rutin pentadbiran
2. Pergerakan keluar masuk murid
3. Kekemasan Bilik darjah
4. Rutin tugas kerja rumah
5. Interaksi guru dan murid
6. Pergaulan dalam kelas

Ciri bilik darjah yang berkesan

Suasana demokratik dalam bilik darjah

Guru sebagai pendidikan dan fasilitator

Timbulkan persekitaran saling mempercayai dan saling hormati

Guru perlu percaya murid ada kebolehan untuk berjaya

Guru tunjuk contoh teladan yang baik

Jadikan bilik darjah sebagai tempat yang selamat dan seronok

Guru perlu ada rasa kecintaan dan semangat semasa mengajar

Pembelajaran berasaskan individu

Perlu ada semangat kekitaan

Amalkan komunikasi berkesan

Strategi pengurusan bilik darjah yang berkesan

- Berpusatkan murid

- Susunan bilik darjah

- Perancangan guru

- Guru peka dengan emosi dan personaliti muridnya

Pendidikan Inklusif

Merupakan kanak-kanak bekeperluan khas yang dimasukkan ke dalam sistem pendidikan bersama kanak-kanak biasa.

Prinsipnya untuk memberikan peluang dan pengalaman yang sama seperti pelajar biasa.

Mewujudkan peluang murid untuk bergaul, menjadi ahli ahli dan mendapatkan akses pendidikan yang sama.

Pengurusan bilik darjah yang libatkan murid terencat akal

- perlu masa lebih untuk siapkan kerja
- arahan guru mestilah ringkas , jelas
- langkah diajar dalam urutan yang logikal
- arahan perlu diulang
- kemahiran perlu diulang dan dipraktikkan
- sediakan aktiviti yang guna deria dan kemahiran motor
- sediakan rancangan pengajaran individu [ RPI ]

Pendekatan bantu murid masalah sawan

- guru perlu tenang
- yakinkan murid lain
- jika serangan rendah, guru perlu soal dan ulang agar murid itu dapat mengikuti perkembangan BD
- baringkannya atas lantai
- alihkan segala objek yang bahaya
- letakkan alas dikepalanya seperti selimut
- jangan pegang murid itu untuk paksanya menghentikan pergerakan itu
- langgarkan pakaiannya untuk keselesaan pernafasan

Pendekatan Bantu murid masalah penglihatan

# susunan BD konsisten
# perabot / alatan diletak ditempat sesuai
# bahan bacaan baik dan besar
# tempat duduk dekat dengan papan putih
# galakkan guna pita rakaman dan komputer
# dedahkan kepada sistem tulisan braille

Pendekatan bantu murid masalah pembelajaran

= ajar cara belajar
= ajar cara proses maklumat
= beri maklum balas dengan kerap
= libatkan murid secara aktif dalam aktiviti
= bimbingan satu ke satu
= bantuan dari guru resos
= berbantukan komputer

Pendekatan Bantu Masalah Murid Masalah Emosi dan Tingkah Laku

1. Biofizikal - pantau kesan ubat
2. Behavioral - modifikasi tingkah laku, ganjaran dan peneguhan
3. Psikodinamik - kaunseling
4. Sosiologi - persekitaran bilik darjah
5. Ekologi - BD yang sesuai

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India